38 v till arkivet…v 39 är här….


Bild från Babycenter

Vecka 39

Barnet:

Hjässbjudning

De allra flesta små har nu huvudet nedåt och hakan in mot bröstet. Det läget kallas kron- eller hjässbjudning, och är den vanligaste förlossningspositionen.

Vid det här laget är det lite lugnare i magen. För det första har hon eller han inte mycket plats att röra sig på. Rörelserna känns mer som knuffar eller stötar nu. För det andra sover bebisen mer för att samla kraft inför förlossningen.

Mamman:

Låt förlossningen börja snart

Sover du oroligt och vaknar ofta? Det gör de flesta kvinnor mot slutet. Det sägs att det är kroppens sätt att förbereda sig på vad som komma skall – en bebis som vill äta dag som natt.

Hur man känner sig de sista veckorna är individuellt. En del kvinnor känner sig nere, börjar grubbla, lider av humörsvängningar och är allmänt rätt svajiga. Andra kvinnor får världens energikick och börjar storstäda, baka och/eller laga massor av mat. Det kan vara den där bobyggarinstinkten som slår till; att allt ska vara i ordning när bebisen kommer.

Mina kommentarer:

Nu är det nog!!! Bebis kan komma ja…. varför inte nu genast?!. Jag är stor och otymplig och fortsätter att öka i vikt. Det bränner och smärtar under revbensbågarna, vätska i händer och fötter, klåda överallt….och så är det nån som rispar mig med kniv inifrån…;) Har så ONT i mina fogar och har de senaste 8 veckorna inte sovit mycket. Dels pga att jag har ont i kroppen och det är svårt att hitta en bra sovställning, dels för att urinblåsan verkar ha fått storleken av en ärta….Men värst av allt är det pga att mitt höga tinnitusöra har hittat på ett nytt ljud. Knäckande. Det verkligen illpiper i ett högt rungande iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii…dygnet runt. Men hörs mest då jag ska sova. Inte helt lätt att somna och ännu svårare att somna om alla 10 ggr som jag vaknar per natt…

Jag hoppas att detta är hormonrelaterat och att tjutet lugnar sig efter bebis kommit, har hemsk ångest för att det skall stanna kvar…Då blir livet jobbigt.

Så ja, det är fortfarande underbart med graviditeten, jag längtar efter vårt lilla mirakel men en molande oros knut har etablerat sig i min mage jämte lilla bebis…

Det som har blivit lite bättre senaste dagarna är i alla fall halsbrännan…vaknar av det fortfarande men den är inte fullt så aggressiv, magen har sjunkit så det är MYCKET lättare att andas nu. Jag känner definitivt att nåt är på gång. Molvärk och tryck neråt, ilningar i rygg och ben…varje dag hoppas jag på att det är allvar men sedan 2 veckor så har det bara vara lurerikänningar…rackarunge…Igår fick jag dock ganska ordentlig mensvärk som höll i sig ett par timmar och vid några tillfällen var det som att jag fick akut kramp i äggstockarna….det satt i nån minut och släppte. Gjorde dödens ont och jag gapade rakt ut här i soffan…Antar att det var en försmak av hur det kommer att kännas när bebbe skall pressa sig ut…Hjääälp!!! 😉

Kommer inte ifrån att sista 2 månaderna har varit de längsta under hela graviditeten..varje dag känns som 3 och trots att dagar avverkas så känns det som tiden står stilla…Nu är jag redo….allt står klart för bebisankomst…det enda som fattas är alltså….Själva bebisen 🙂

Katja

5 thoughts on “38 v till arkivet…v 39 är här….

  1. Ja lite damm i hörnen har barnet verkligen inte dött av och jag längtar till jag kommer till den punkten då jag kan känna mig lugn med tanken men just nu är det boing i fingrarna, och det är kanske lika bra då slipper jag gå och längta efter bebis så mycket. Men ännu är det ju nästan en månad kvar har ju bf 24 april.

    Hoppas ni får en kanon helg! 😀

  2. Hoppas bebis tittar fram snart, önskar att allt var klart här hemma också men icket så min bebis får gärna stanna där inne ett tag till. Har hundra måsten, är helt boa tokig, skit jobbigt.

    Hoppas ni får en toppen helg och att bebisen väljer att titta ut! 😀

    Kramar

  3. Japp nu kan det komma bebis när som helst =D.
    Men åhh va tråkigt att det inte är nån bebis på gång hos dig =(

    Håller tummarna för att det snart kommer igång! Är la ändå skönt att ha ett datum som är det absolut senaste för när bebis kommer?

    Jag har ju ett sånt datum på måndag,såvida inte förlossningen tar så lång tid att bebis kommer på tisdag =P

    Kraam

  4. Oj, så snabbt det gått!
    Kan dock tänka mej att det inte riktigt känns så för dej just nu… 😉
    Så spännande med den lilla bebisen!
    Och jag håller alla fingrar och tår för att din gräsliga tinnitus (som du vet att jag lider med dej över) ger med sej.
    Kram!

Kommentera

