Arkiv | 29 januari, 2011

Nu har vi avverkat 31 veckor-Idag går vi in i vecka 32

Bebisen väger ungefär 1,5 kg nu, ser mer och mer ut som en nyfödd bebis och är ungefär 41 cm lång. Bebisens kropp, armar och ben fortsätter att rundas av i takt med att underhudsfett tillkommer – och de ser äntligen ut att vara i proportion till huvudets storlek.

På grund av trängseln därinne, har du kanske märkt att bebisen inte längre rör sig lika livligt. Men så länge den fortsätter vrida på sig lite, så vet du att allt står väl till. Det kan vara svårt att tro, men bebisen har fortfarande en hel del växande kvar innan den föds – ungefär 900 gram.

Bebisens inre organ fortsätter att utvecklas och mogna och nu kissar den, vilket är bra träning inför livet utanför. Benmärgen har tagit över produktionen av röda blodkroppar från levern.

Du har förmodligen gått upp 1,3-1,8 kg denna månad. Det är helt normalt att gå upp kring 450 g per vecka under sista trimestern, eftersom bebisen går igenom en sista växtspurt inför födseln.

Mina kommentarer:

Står så olika på alla dessa graviditeteskalendrar här på nätet och i mina böcker. Men nog tror jag bebis väger mer än 1,5 kg som det påstås här. På vårt sista UL vägde vår parvel över 1,3 kg och det var ju den 10 jan.

Jag har också i motsats till det som står i texten ovan sista veckan haft full aktivitet i magen. Han rör sig och buffar rätt rejält och magen kan se helt absurd ut ibland och äntligen har pappan fått se och känna rörelserna också.

Jag mår i de stora hela bra. Lite bökigt med andningen och med halsbränna. Får väldigt ont i bäcken och i korsryggen men det är inte varje dag utan det beror lite på hur jag lever under dagen. Får inte och tillåter kanske inte mig själv heller att vila så pass som jag borde. För emellanåt får jag både kraftiga sammandragningar och den där förlamande tröttheten kan skölja över mig en del dagar.

Trots allt kan jag hittills summera detta som en bra gravidtet, har ju bara en tung och orolig tvillinggraviditet att jämföra med så. Men jag kan ju inte ljuga självklart önskar jag ju att de sista 2 månaderna skall rusa på nu, att graviditeten skall ta slut och att vi äntligen får träffa vår lilla mirakelbebis.

Whole Lotta Love

Katja