Dagens: Ras(ister)


Får jag också knalla lös på gångbanan? (bild från shutterstock.com)

Kommer precis in från morgonens 2 hundpromenader

Förundrad och ev även lite förargad över att  koppeltvång tydligen inte gäller samtliga av våra hundraser

Här i området finns många hundägare och desto fler olika sorters vovvar

Små och stora

Väl uppfostrade & andra inte fullt så lydiga

Vad jag vet så är det inte ok att släppa hundarna lösa på allmän plats

Har jag fel så rätta mig genast!

Jag anser att gångbanorna här i bostadsområdet är en sådan plats ialla fall

Ändock möter jag ofta hund ägare ute och rastar sina älsklingar…med kopplet i handen och hunden antingen springandes långt framför eller bakom sig

Har man en Golden eller en läskig Kungspudel är det tydligen helt legitimt att göra så eller om man har nåt annat litet oknytt som inte ser så farlig ut men som gärna skall moppsa och gläfsa vid möte för att liksom kompensera för sin ringa storlek

Är man hundrädd är man väl oftast rädd för alla hundar? Åtminstone i mer eller mindre grad….så då vill man väl inte möta någon som helst hund lös på promenaden…för att ägaren säger att ”min hund är så snäll” det hjälper ju inte den som är rädd…

Om vi släppte våra hundar lösa på morgonpromenaden då man som regel alltid möter flera hundar skulle det med all säkerhet bli ett sabla rabalder

Men det är tydligen skillnad på hund och hund

Jag är själv lite reserverad emot stora Schäfrar efter att jag blev attackerad och biten av en som barn

Jag är inte längre rädd men skulle känna mig bra osäker om en kom rusande emot mig galet skällande

Våra hundar är också snälla men ser säkert läskiga ut för många-Mycket tack vare media  i och för sig men det hör inte hit

Med en stark vovve i kopplet och med en relativt stor och tung gravidmage och framförallt med grymt smärtande bäckenuppluckringar som skär som knivar vid varje steg kan jag inte garantera att jag orkar hålla om det blir en revirskamp

Min armstyrka är inte direkt stor i vanliga fall men lägg därtill ovanstående graviditetsrelaterade fysiska  försvagningar samt halka så är läget långt mer försämrat

Mötte idag  en stor kungspudel, min vovve brydde sig icke nämnvärt förrän pudeleländet plötsligt vänder sig emot oss, sträcker på sig och börjar skälla som en idiot

Självklart reagerar således även min älskling på detta

Han skäller inte men börjar gny och dra i kopplet

De med pudeln viker inte av från gångbanan eller stannar så jag får passera utan mjäkar ”tyst nu & sluta med såna dumheter”

Ja, jäklar i min lilla låda vilken respons de fick från sin hund…NOT …*suck*

Jag blir tvungen att med stor kraft slita med mig min vovve in på bussgatan…trycka upp oss i en snövall då vi kommer i vägen för 2 mötande bussar….Grattis liksom….

Saken kunde dock blivit värre, en vit stor jäkla kungspudel är inte så irriterande för Mr B trots allt och hans intresse avtog snabbt och jag behövde aldrig bli rädd eller särskilt stressad

Vet att man gör bäst i att ta det lugnt i sådana här situationer-Men ibland är det lättare sagt än gjort

Men för fan, om man har en hund som skall visa sig som herren på täppan varför har man den då lös?!

Nästa gång kanske Ni möter någon med en hund som blir riktigt provocerad och med en matte eller husse som inte orkar hålla emot….

Vems är då ansvaret?!

Nu har hormonkossan morrat klart för den här gången

Whole Lotta Love

Katja

3 thoughts on “Dagens: Ras(ister)

  1. Hoppas dessa hundar kommer fram en vacker dag och att de smäller rejält , så kanske ägarna vaknar upp när deras hund ligger där på backen …. Låter grymt men men….

  2. Jävla rätt!
    Man får INTE ha hundar lösa överhunvudtaget, dom gånger dom FÅR vara lösa är när det inte är jakt å då är det bara i skogen(Kan ju vara helt förvirrad men tror de va så).
    Jag har ALLTID Phoebe lös(palla stanna när hon ska sniffa ÖVERALLT) jag vet att det är fel av mig men samtidigt så lyssnar hon på mig och lägger benen på ryggen om det kommer en hund emot henne.
    Kommer det människor så stannar jag och hon måste sitta stilla brredvid mig tills dom gått förbi. Men då är hon uppfostrad också 😛
    Fast nu är ju hon en liten hund och folk är i regel inte så rädda för småhundar.
    Jag tycker det är HELT JÄVLA SJUKT att folk är rädda för vissa raser p.g.a. vad som står i tidningarna! Det är för fan inte RASEN det är fel på, det är ägaren!!!
    Sånt blir jag galen på!
    Phoebe är en riktig bitch å de är så jag uppfostrat henne, sådan matte sådan hund ;P

Kommentera

