Imorrn går vi in i v 28 (27+0)


Väntar & längtar efter vår lille Douglas nu

(Den fina bilden är från Anne Geddes underbara foton)

Nu är du 27 veckor gången (eller gravid i 28:e veckan, om du föredrar att räkna så). Nu ligger slutspurten framför dig — två trimestrar avklarade, en kvar.

Din bebis växer och förbereder sig för sin födelsedag. De närmaste två veckorna kommer bebisen att öka snabbt i vikt och du kommer kanske att känna dig andfådd och trött i takt med att du växer med bebisen. Om du kunde se din bebis nu, skulle du se mer och mer av en nyfödd bebis beteende.

Bebisen blundar och öppnar sina ögon, sover och vaknar på regelbundna tider och suger kanske på tummen eller andra fingrar. Denna vecka kan din bebis ha mycket hicka också, vilket förklarar den där konstiga, rytmiska känslan du kanske haft i magen!

Nu väger bebisen nästan 875 gram och är drygt 36 cm lång från topp till tå. Ögonen öppnar och sluter sig, bebisen sover och är vaken på regelbundna tider och den kanske suger på fingrarna eller tummen.

Sov gott och dröm sött! En del experter tror att bebisar börjar drömma vid ungefär 28 veckor. Vad skulle de drömma om? Ingen vet helt säkert, men hjärnan är mycket aktiv även denna vecka. De karakteristiska vecken börjar uppstå på dess yta och mer hjärnvävnad formas.

Om du känner rytmiska fosterrörelser nu, kan det mycket väl vara hicka – vilket är vanligt denna vecka och under resten av graviditeten. Anfallen av hicka brukar inte vara så länge och går över av sig själva.

Nu når livmodern din bröstkorg, vilket kan göra dig andfådd, om du inte redan är det. Från och med nu och under de sista tre månaderna är det inte ovanligt att drabbas av kramp i benen, hemorrojder, åderbråck och klåda på magen.

Källa: Babycenter

Mina kommentarer:

Andfådd har jag redan varit i flera veckor, bär magen väldigt högt enligt barnmorskan men så var det med tvillingarna också. Svårt att andas, klåda och horribel halsbränna är det jag minn bäst från förra graviditeten och jag har desamma även denna gång.

Tror dock att det kanske är lite lättare nu ändå med tanke på att det bara är en bebbe denna gång.

Däremot så börjar hela underredet av kroppen att göra ONT riktigt ordentligt nu

Mot em och kvällen så har jag rejält ont och rätt svårt att gå

Minns ej hur foglossningen var sist men den kom tidigare då, redan i v 14 men jag kan ej minnas att jag hade så ont men så är det ju 10 år sedan så man minns ju inte allt.

Jag är rätt trött igen, har lite ont i huvet och är otroligt känslig

Tråkigt nog har jag upptäckt färska nya strimmor på liljekullarna också-Klarade dem sist, fick lite på magen på slutet bara

Känns tristare än jag trott att det skulle göra men de bleks med tiden och det är ju värt det i slutändan trots allt.

Men tror knappast det finns en endaste tjej som vill ha striae om de slipper….

Har haft illamående och kräkts lite igen, verkar följa ig genom hela graviditeten, är så känslig för lukter och allra helst röklukt tycker jag är vedervärdigt.

Angående bebbens hickande, det har jag också redan känt i ett antal veckor nu.

Stackarn, hela han och hela min mage vibrerar och det är en sådan speciell känsla så man kan inte ta miste på att det är hickningar det handlar om…lilla pyret vad jag är nyfiken på vem du är…

Whole lotta love

Katja

One thought on “Imorrn går vi in i v 28 (27+0)

Kommentera

