Fullgångna 23 v-Gravid v 24


Vecka 24

Barnet:

Nu vet barnet vad som är upp och ned

Cirka 24 cm och 700 gr. Nu, mer än halvvägs genom graviditeten börjar barnet allt mer likna ett nyfött barn. Allt det behöver av värme, föda och stimulans finns inom en omkrets påett par decimeter i livmodern.
Barnet reagerar på allt fler sinnesintryck. Detkänner, det upplever smak och hör ljud. Ögonen är fortfarande oftast slutna men det har börjat blinka med ögonlocken. Barnets hörsel har utvecklats så att det kan lära känna de röster som pratar eller sjunger i dess närhet, röster som det vid födseln redan känner väl. Lungorna är fortfarande omogna men tillverkningen av ett ämne som kallas surfactant startar. Det har till uppgift att hålla lungblåsorna, alveolerna, i lungorna utspända så att lungorna inte faller ihop och klibbar samman när barnet föds och skall fylla sina lungor med luft. Dess rörelsebehov är stort och än så länge finns det gott om plats. Barnet har vissa chanser att överleva utanför livmodern om det skulle födas för tidigt.

Mamman:

Sköt om fötterna!

Det blir allt mer påtagligt att du snart skall bli mamma. Många planerar och förbereder sig mer aktivt för barnets ankomst. Är det en pojke eller en flicka?Vilka namn tycker ni om? Hur kommer ert barn att se ut, kommer det att ha hår på huvudet, vem kommer det att likna? Är det en lugn eller en aktiv krabat som växer i din mage? Barnet fyller ut livmodern allt mer. Kanske kan du få tag om en liten fot när barnet trycker ut den från insidan? Stryker du med handen längs barnet på magens utsida kanske det svarar dig genom att stanna upp och komma till ro om det tidigare varit aktivt eller vaket. Sover barnet kanske det svarar genom att röra sig eller ge dig en spark tillbaka.

Mina kommentarer:

Denna vecka har jag varit full av energi. Men tyvärr börjar bäckenuppluckrings besvären och ligamentsmärtorna bli alltmer påtagliga. Som den fröken duktig eller skall jag säga envis jag har en fallenhet att vara lyssnar jag inte tillräckligt på kroppens signaler. Har haft tvättstuga 3 gånger, gjort jul i fönster, städat och bytt hushållets alla sängkläder och tagit många då och då långa promenader med hundarna.

Annars så mår jag ganska bra. Illamåendet och de mindre angenäma porslinsbussbesöken har nästan helt avtagit. Får dock vara lite restriktiv med kaffe fortfarande men det är ju bara bra egentligen.

Känner buffar och rörelser i magen varje dag, ibland kraftiga men överlag är det en lugn bebis, lite för lugn om man frågar mamman. Ibland kan det vara en himla fart därinne men ber jag Pär eller någon av storbarnen att komma och känna så slutar bebbe genast…gaaah…dumma bebis 🙂

Har halsbränna men inte så farligt och lite graviditetsklåda har börjat komma. Bla så får jag som resning i tatueringen på armen på kvällarna och det kan klia så man blir galen, vet inte om det har med hormonerna att göra.

Har nu så smått börjat köpa lite bebiskläder. Inte mycket men litegrann….man är ju liksom lite sugen. Några startpaket och en pyjamas, lite byxor och bodys…det är ju 50% på H&M nu vettja 🙂

Magen växer varje dag…fortsätter det så här så blir jag enorm. Bara de sista 2-3 veckorna så har magen formligen exploderat och jag har fått köpa mammakläder nu. Tur de hade 50% på H&M….

Håret är glansigt och även om det fortfarande är oerhört tunt så har jag slutat att tappa kilovis varje dag och det har bättre kvalité än på länge vilket min frissa höll med om när jag var och klippte mig i Onsdags. Naglarna är fina men huden är torr och jag får fortfarande fula otrevliga landsmän i ansiktet…grrr….

Känslomässigt har det varit lite upp och ner igen…Hormonkarusellen snurrar på liksom…

Vilkt: Försöker att tänka på vad jag äter och hur sugen jag än är på något sött eller på sambons chips så försöker jag ta en apelsin eller ett äpple istället. Jag dricker tyvärr lite för mycket läsk skulle jag säga…iallafall nu så här i julmust tider. Det är inte så att jag bantar men känner att jag vill försöka vara någorlunda sund och inte tänka att jag kan äta hursom helst för jag ändå skall bli tjock…det gjorde jag litemed twinsen och det resulterade i 28 kg plus också…Men på den tiden var jag också redan 10 kg lättare vid inskrivningen än vad jag är idag, 10 år senare 🙂 Sist jag vägde mig så hade jag gått upp 4 kg…kan nog ha blivit nåt kg till sen dess. Det är ju 2-3 veckor sen nu.

Vissa dagar har jag ingen aptit alls så då frossar ag i apelsiner och försöker äta yoghurt eller nåt…men tror att jag och bebis får det vi behöver. Annars skulle jag nog vara mer orkeslös. ‘

Veckorna rullar på…man tycker det kunde gå lite fortare men det har nog knallat på rätt bra ändå måste jag säga….Längtar massor nu!!!!!!!!!!

2 thoughts on “Fullgångna 23 v-Gravid v 24

  1. Ja men det är ju ”bara” 4 månader kvar 😀 Nyss var det ju dubbla tiden 🙂

    Jag vill också att tiden ska gå tokfort,men tyvärr gör den inte det o då får man se det positiva i det negativa ;P

  2. Haha visst fan är det jobbigt att va nyfiken ;D Brukar kunna va rätt nyfiken jag själv 😛

    Jadå allt är bra,magen växer och bebis sparkar för fulla muggar så det kan inte va mycket bättre 🙂

    Det är helt lugnt,man känner inte alltid för att blogga osv.. Har själv haft en liten downperiod i några dagar! Men hoppas det är bättre nu 🙂

    Kram

Kommentera

